leren leren – leren plannen – leren leven
Leren leren – leren plannen – leren leven
Stichting Palludara vindt dat elk kind recht heeft op een ononderbroken ontwikkeling. Dit betekent dat we leerlingen aanspreken op een bij hen passend niveau. Het moet aansluiten bij zijn of haar mogelijkheden, specifieke leereigenschappen, interesses en behoeftes op cognitief, sociaal en emotioneel gebied. Een van de vereisten voor (hoog)begaafde leerlingen is een breed activiteitenscala aan verrijkingsactiviteiten. We hebben gemerkt dat we de groep hoogbegaafde leerlingen in een aparte klas meer uitdaging kunnen bieden.
De Plusbus is een ‘verrijkingsgroep’ waar hoogbegaafde leerlingen van alle Palludara scholen samen worden gebracht met de bedoeling deze leerlingen bij hun mogelijkheden passende doelen te laten realiseren op (meta)cognitief, sociaal en creatief gebied. Het gaat er om dat hoogbegaafde kinderen samen komen, los van andere kinderen, die een aanbod krijgen dat ten opzichte van het reguliere aanbod van de school rijk of breed genoemd kan worden. Het aanbod is ook vaak van een andere orde dan het reguliere aanbod, er worden echt wezenlijke andere vakken of onderwerpen aangeboden dan in de reguliere groep.
Een belangrijk voordeel van de Plusbus is ‘het onder gelijken’ kunnen zijn. Het gevoel van herkenning en bevestiging krijgen van hun manier van leren en informatieverwerking. De snelheid van werken ligt hoog, ze hebben de ruimte om de diepte in te gaan. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in de Plusbus langer en dieper met een thema bezig te zijn en zo tegemoet te komen aan de behoefte van deze leerlingen, maar hen ook te laten wennen aan het nastreven van diepgang en hen te trainen in het benutten van hun doorzettingsvermogen.
Er wordt gewerkt aan specifiek op (hoog) begaafden gerichte doelen en vaardigheden. Het hoofddoel van een plusklas is het uitdagen en stimuleren van het kind op zijn/ haar niveau door middel van het aanbieden van het juiste cognitieve leermateriaal en het leren aansturen van het eigen leerproces ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden. Hiermee worden de leerlingen in staat gesteld het beste uit zichzelf te halen door met en van elkaar te leren en zich in brede zin te ontwikkelen.
Ook wordt er veel aandacht besteed aan sociale en emotionele vaardigheden: samenwerken, luisteren naar elkaar, zich kunnen inleven in anderen, herkennen en hanteren van eigen gevoelens of omgaan met eigen begaafdheid. De verrijking is meestal gericht op verdieping en creërend denken. Snappen hoe leren gaat en daarover kunnen reflecteren zijn voor hoogbegaafde leerlingen essentieel. De uitgangspunten voor het werken in de plusgroep kunnen dan worden omschreven als: leren leren, leren plannen en leren leven.